;
Navigation Menu

Dagen i dag startede “tidligt” med morgenmad og smøring af madpakke, inden vi begav os mod havnen kl. 9, for at mødes med Guðrun og tage en færge ud til Nólsoy (Nolsø), en lille ø der ligger 5 km øst for Tórshavn. Det koster 40 kr at sejle tur-retur med færgen, og overgangen tager omkring 20 minutter. Der er mulighed for at have bil med, men der er ikke rigtig så meget at køre rundt efter på Nólsoy, så det er mere fastboerne der bruger at få deres bil med til Tórshavn.

Sejlturen i sig selv var rigtig flot, og det var sjovt at få set Tórshavn fra hav-siden. Her bliver det tydeligt, at det faktisk er en forholdsvis stor by, eller i hvert fald at den strækker sig over et langt areal.

På Nólsoy ville vi have været i turist-informationen for at få et kort, men da det er søndag, var der desværre ikke åbent. Guðrun talte med nogle lokale i en lille café, og med information derfra blev vi enige om at begive os mod sydspidsen af øen, hvor der står et lille fyrtårn. Om ikke andet kunne vi da vende om hvis vi ikke synes det var til at komme frem.

Selve Nólsoy er omkring 9 km lang og har et grundareal på omkring 10,3 km2 så det er en forholdsvis lang og smal ø. Øen har omkring 200 indbyggere der alle bor i den samme bygd, Nólsoy bygden.

Vi begav os derudad og ikke mindst opad. Fjeldet på Nólsoy er omkring 370 m højt, og næsten ved toppen er der en vandre-sti ud til sydspidsen hvor fyrtårnet står. Hele vejen derud står der varder – menneskeskabte stenstrukturer – der fungerer som landemærker. De viser vejen, og også kan være en hjælp i forhold til fast grund hvis sigtbarheden skulle nedsættes. På Færøerne ved man aldrig om og hvornår der evt. kommer tåge, og skulle de ske at tågen kommer ind over mens man er på hiking i fjeldene, så er der ikke andet at gøre end at sætte sig ned og vente på at den letter. Derfor er det altid en god idé at have rigeligt med mad og drikke, varmt tøj og evt. noget varmt at drikke med sig. Vi var da også forberedt på dette og havde vores Blandað Bomm (bland-selv-slik) med fra i går aftes.

Selvom sigtbarheden var god, og der var mange varder, kom vi til tider lidt Off Road, hvilket for mig resulterede i våde fødder og mudder lidt op af skinnebenet. Det gjorde dog ikke turen mindre smuk. Først udsigt ned over Nólsoy bygden, så udover vandet og til Tórshavn, udover det sydligste af Streymoy (Strømø) som er den ø Tórshavn ligger på, og til sidst ud over Sandoy (Sandø).

Da vi næsten var ved at give op, nåede vi endelig til Fyrtårnet, og hold op en udsigt derfra. I de flotteste omgivelser spiste vi vores medbragte madpakke, og nød bare naturen og den stilhed der var. Fyrtårnet Borðan har været meget vigtig for søfarten, og blev af forfatteren William Heinesen kaldt for “Tårnet ved Verdens ende”, og man kan på en måde godt forstå ham. Det kan være svært at forestille sig land sydligere når man står og kigger ud. Tårnet har desuden været brugt på færøske frimærker, og er et af de 10 tårne i den danske møntserie “Tårnmønter”.

Da vi havde spist begav vi os tilbage, og valgte denne gang at følge varderne lidt mere, hvilket også gjorde turen tilbage lettere. Dog endte jeg igen med våde fødder og lidt mere mudder, men terrænet var meget vekslende og til tider kunne det være svært at komme over små-søer og mos-områder uden at få lidt våde fødder, og hvis man skyder lidt forkert og synes at noget ser fast ud, kan man være uheldig og lande med benet i et vandhul. Jeg trøster mig med at vi på tilbagevejen mødte flere med samme mønster op ad benene.

På vej ned fyldte vi vandflasker ved et lille vandfald, og drak det mest fantastiske klare, kolde vand med den lækreste smag.

Omtrent 6 timer senere (3 derud, frokostpause og 2,5 tilbage), 30.000 skridt, 360 højdemeter og godt 15 km senere stod vi igen på havnen i Nólsoy bygden. Hele vejen ned havde Guðrun snakket om vafler hos den lille café, og Emma begyndte så småt at drømme om varm kakao, så med en time til den næste færge valgte vi at gå på café og forkæle os selv oven på dagens vandring. De lækreste hjemmelavede vafler, med hjemmelavet rabarberkompot og flødeskum og varm kakao / Café latte blev indtaget med stor velbehag.

Kl. 17.10 var vi tilbage i Tórshavn, hvor der blev handlet lidt og så har aftenen ellers bare stået på afslapning og plejning af ømme fødder.

Imorgen starter vi på sygehuset og vi glæder os helt vildt til at se hvad det er for noget. Samtidig glæder vi os også lidt til vi har fri, for så skal vi i turistinformationen og hente kort over alle de stier vi skal ud og vandre på!

Stay Tuned, der kommer flere eventyr snart.